GENG KITO

Orang Nengok

March 30, 2013

Tanggungjawab!



Assalamualaikum & haloo!

Mata mengantuk tapi tetap gigih nak buat entry ni sebab rasa macam ada suatu kuasa yang telah menusuk di kalbu dan ia menyeru supaya entri ini dibuat..
jangan nak mengarut sangat la cik dayah.. senang cite idea tu datang when it wants to come out.. hahahaha 

Berbicara mengenai tanggungjawab.. besar tu.. sebelum tu fahamilah hadis ini terlebih dahulu.. 

Sabda Rasulullah saw dari riwayat Al-Bukhari bererti: “ Kamu sekalian adalah pemimpin dan kamu juga diminta bertanggungjawab tentang apa yang kamu pimpin, ketua atau imam adalah pemimpin dan ia akan diminta tanggungjawab tentang apa yang dipimpin. Suami adalah pemimpin dalam keluarganya dan dia akan diminta tanggungjawab tentang apa yang dipimpin. Isteri juga dipimpin dalam mengendalikan rumahtangga suaminya dan dia juga akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya dan pembantu rumahtangga juga pemimpin dalam mengawasi harta benda majikannya dan dia juga akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya.” 


Secara ringkasnya, apa yang aku nak katakan adalah setiap ORANG adalah PEMIMPIN. automatically, setiap ORANG ada TANGGUNGJAWAB.. aku tahu, biasanya orang akan kata siapa yang dilantik menjadi ketua, dia adalah pemimpin. so, hari ini kita sama-sama betulkan persepsi ini. Lets cekidout~

1) Kita semua adalah hamba ALLAH. Sudah tentu tanggungawab kita adalah sebagai HAMBANYA.
2) Kita semua ummat NABI. Tanggungjawab kita sebagai UMMAT.

3) Kita semua tinggal di dalam NEGARA. Tanggungjawab kita adalah sebagai RAKYAT demi bangsa dan negara.
4) Kita semua mempunyai KELUARGA. Tanggungjawab kita sebagai ANAK, KAKAK, ABANG ataupun ADIK.
5) Kita juga adalah PEKERJA. Tanggungjawab kita pada MAJIKAN.
6) Kita juga adalah PELAJAR. Tanggungjawab kita pada PENSYARAH atau GURU.
7) Kita juga adalah KAWAN. Tanggungjawab kita sebagai KAWAN. 

Ni baru 7 yang aku senaraikan.. pernah tak kita berfikir akan tanggungjawab ini?? 

“ Jika kita jaga hubungan kita dengan ALLAH. Kita jaga solat kita 5x sehari. InsyaALLAH, ALLAH juga akan menjaga kita”. (Cinta Kun Fayakun 2013) 

Aku berbicara berdasarkan pengalaman. Sungguh aku tak tipu, kalau lupa ALLAH dan hanya
mengejar dunia
meeting, program, assignment, berjimba jiwa akan rasa kosong. Ayat suci al-Quran langsung tidak dibaca (kecuali dalam solat), apatah lagi untuk memahami maksud ayat suci itu.. Jiwa memang kosong.. Semua kerja seolah-olah tiada keberkatan dariNya.. 

Ya, hubungan ALLAH wajib dijaga. Tapi kita jangan sesekali lupa hubungan kita sesama manusia. Ini juga merupakan sebahagian dari tanggungjawab. Habluminnas~ bila kita semaikan rasa tanggungjawab tu dalam diri, isyaALLAH kita akan jalankannya.. mungkin ada yang akan rasa terbeban atau sebagainya, tapi take ur time 4 a while.. inhale, breath.. n ask urself.. this is for what? What you’ll get if you done it?? insyaALLAH, ada jawapannya.. 


Rasa tanggungawab ni sebenarnya tidak memerlukan orang lain untuk memaksa rasa itu.. bila kita pinjam/ terambil barang orang, pulangkan.. bila kita terkata orang, mohon maaf.. tu paling senang nak faham... 

Rasa ilmiah sangat post kali ni..hihi.. kita kongsi barang baik punyeee..;-)

Wassalam..

Aku bukan sempurna. dan masih mencari kekhilafanku. Masih belajar kehidupan.. Tegur aku jika aku salah.





No comments:

Post a Comment

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!