GENG KITO

Orang Nengok

February 22, 2012

Semoga semuanya berjalan lancar..

Kita selalu berdoa setiap kali nak mula ap2 “semoga semuanya berjalan dgn lancar”…xkira la…nak masuk sem baru, nak masuk dewan exam, nak anjurkan program..mmg boleh dikatakan doa ni wajib dibaca..tapi, pernahkah kita terfikir…adakah semuanya berjalan dgn lancar..sebelum tu..ops kejap!ak akn bg situasi dulu…contohnya nak bukak sem baru…sebab satu semester mngambil masa lbih kurang 6 bulan..ambik contohnya la..


Tidak mungkin dalam satu semester itu semuanya berjalan lancar tanpa secubit sebarang masalah..tak kan xpernah bangun lambat..."terponteng" kelas.."termakan" hati ngn member dan seangkatan dengannya..ak pasti semua ini mnjadi rutin dalam kehidupan seorang pelajar...namun, bagaimana anda mngatasinya?? Tepuk dada tanya hati..


"Berjalan lancarkah?"...

Kalau ya..tahniah!kalau x..kenapa??Based on my experience (ayat nk mcm org otai)...kelancaran sesuatu perkara itu sebenarnya ialah dari segi berjayanya kita mnghadapi ketidaklancarannya...berbelit x ayat ak???mai cni nak habaq..

Segala cabaran=halangan=dugaan=masalah sebenarnya bukanlah satu benteng=tembok kepada kita utk mngatakan bahawa sesuatu perkara itu gagal ataupun dengan bahasa santunnya kurang berjaya..malah, masalah2 ini sebenarnya mnjadi peneraju utama kepada berjanya perkara tersebut..paling berharga apabila mengajar diri ini matang dalam pelbagai perkara terutama sekali matang dalam mengambil keputusan dan menyelesaikan masalah...seronok!itu lah perkataan yang sesuai utk describe perasaan seseorang apabila dia berjaya...

"Kita mungkin akan lemah bila kita fikir tiada siapa yang mampu membantu dan bersama kita.tetapi hakikatnya DIA ada bersama kita.." 

Segala2nya telah tertulis utk kita...dan YAKINLAH kita mmpu mngahadapinya..jangan mudah berputus asa...sedangkn usaha kita hanya bergerak 1km/h..atau mungkin lebih lambat..kenali insan disekelilingmu dengan kematanganmu..

wassalam



No comments:

Post a Comment

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!