GENG KITO

Orang Nengok

March 6, 2013

Tips kena saman tapi tak perlu bayar


Assalamualaikum ….

Haha..

Huhu…

Hoho…

Hihi…

Huahuahua…

Okay.. itu adalah bagaimana cara nak senaman muka.. sila buat dengan penuh emosi dan gerakkan semua yang boleh digerakkan di bahagian muka anda…hahahahaha…

Today, dengan rasa berbesar hati nak share tips kalau kena saman tapi tak payah bayar.. wow! Sapa yg tak nak kan??tapi tip ni hanya boleh diaplikasikan di dalam UKM.. kat luar aku rasa konfem tak leh..tapi utk uni lain im not sure la dear…hewhew

Kisahnya bermula lepas zohor aku g lab.. dalam 1 jam 30 minit dah siap..bila nak balik tu, I got “surat cinta” dari pengawal keselamatan UKM..atas sebab parking moto di tempat yang salah..

Arghhh!! Seteres tahu x mula-mula tu…tapi dengan gigihnya aku nak bayar terus saman tu hari ni jugak..dah setel keje aku ngan dak FESSAT..aku terus ke Wisma Aman UKM untuk bayar “surat cinta” tu yg bernilai RM50..

“Assalamualaikum..saya nak bayar saman..”, aku memulakan bicara..ceh! ayat cam novel..

“Okay.. boleh tunjukkan surat saman tu?”, jawab pegawai yang bertugas di kaunter.




Aku pun dengan jayanya mengeluarkan surat saman yang telah ronyok akibat letak cam tu je dlm beg..Bila dia cek no matrix aku..

“Ni kali pertama ye dik?”

“Ha’a..kali pertama.. Tak ley diskaun ke encik? JPA tak masuk lagi..tengah pokai..” (*straight to the point..jujur sangat aku..tapi muka senyum ikhlas)

“Boleh..tapi adik isi borang ni dulu .. (borang mohon diskaun).. dan ikot saya..”, arah pegawai itu kepadaku..



Lepas siap isi borang tu..aku pun ikot je pegawai tu bawak aku masuk ke dalam bilik seorang pegawai atasan mereka..masa tu aku nebes la jugak..tapi in my heart sempat lagi..

“ Ceit!! Hensem la plak pegawai ni..”

Muka aku memang seyes senyum sangat ikhlas..bila dia kata duduk, bermulalah sesi interview..rasa macam nak kena ngadap bos time nak minx keje..

“Siapa nama?”
Hidayah

“Tahun berapa?”
Akhir..

Muka dia blur..
“Tahun 3”, sambung aku.

“Fakulti mana?”
FST…erk, sains dan teknologi..

“ Ayah keje apa? Mak keje apa? Berapa adik beradik? Anak ke berapa?”
Aku pon jawab je semua soalan yang sama.. jujur k..xtipu..

“Encik, JPA saya xmasuk lagi..heeee~”sempat aku nyelit cakap bnda ni.

Ntah berapa banyak kali dia tanya aku anak ke berapa tu..dia kata dia xcaye.dan setiap kali dia tanya aku jawab jujur dan sambung..
“ Encik, saya ni jujur..saya tak suka tipu-tipu”.

Dia senyum..haissshh~

“Okay..kalau dah tahu tempat tu tak ley parking,,kenapa awak parking?”

Mak ai, banyak plak dia tanya.. 

Aku jawab “ camni, saya parking kat situ sebab tempat tu berbumbumg..helmet saya tak basah kalau hujan”.. * again..straight to the point..

Panjang lagi sebenarnya sesi “interview ni”..n lastly, dia suruh aku tulis nama, no ic dan no matrix..

“ Disebabkan ini kali pertama dan tak sampai 30 minit kena saman dh semangat nak bayar.. saya lepaskan awak.”

Perghhh..time tu nak je jerit.. yes!!

“Terima kasih encik”..muka memang puas hati tahap maksima.

Aku pun kluar dan serahkan kenyataan bertulis pegawai tu kat kaunter yg mula2 aku g td..pegawai2 keselamatan UKM siap cakap tahniah kat aku…dan sempat lagi puji..

“Bagus la kamu ni..terus nak bayar.. cepat!”

Tak kembang plak aku time tu..sebab aku fikir..

Duit aku selamat…hahahaha!

Dan dorang semua say

"Bye"..mesra nya dorang.. 

Sekian..

kata kunci: JUJUR




No comments:

Post a Comment

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!