GENG KITO

Orang Nengok

June 4, 2013

Tips untuk pelajar matrikulasi Part III

Assalamualaikum & hi readers! ;-)

Entri kali ini pula adalah sambungan dari entri INI dan INI. Klik untuk membaca. Thank you. J

§      Susun atur jadual
-         Jadual yang aku maksudkan ni bukan jadual yang macam biasa sangat yang kita tahu tu. Yang ni luar biasa. Ya latteww.. hahaha. Jadual ni sebenarnya bagi memastikan semua perancangan hari anda berjalan dengan lancar. Giteeww..
-         Ini ada dikepilkan sekali cth. Adik-adik boleh buat ikut citarasa adik-adik. J


§      Bersukan
-         Common again, ‘badan sihat otak cerdas!’yes, you got it. Memang agak sibuk bila di matrikulasi ni. that’s why masa kokurikulum tu gunakan sebaik mungkin. Kalau aku dulu ko-k jenis yang memang kena main kat padang. Lari satu kluster C .. kalau ingat memang syok habis.. hahaha. Take time untuk badan anda jugak k. ;-)

§      Hubungan dengan ALLAH, ibu bapa & kawan-kawan
-         Usaha-usaha jugak dik oi. Paling penting ini sebenarnya. Hubungan tu. Jangan tinggal solat. Solat tu wajib. Susah senang biarlah kita bersama ALLAH. Hanya ALLAH yang layak menolong kita. Bagi non-muslim, saya percaya tuhan kamu juga sentiasa bersama kamu.
-         Lepas dah usaha, buatlah jugak solat hajat. Minta ALLAH permudahkan segala urusan. Doa banyak-banyak dan tawakkal..


-         Jangan juga kita lupa pada kedua-dua ibu bapa kita. Ingat ye ‘redha ALLAH terletak pada redha kedua-dua ibu bapa kita’.. at least call parents sekali sehari. Kejap je. Mak ayah sentiasa mendoakan kita sebenarnya. Hehe :D
-         Hubungan dengan kawan-kawan juga kena jaga. Ada masalah terus bincang. Kalau setakat masalah kecil tu, lupakan je la. Tapi orang kata kecil-kecil tu la permulaan untuk jadi yang besar. Ye idak? Jangan nak merimaskan kepala sangat. Fikir apa yang lagi penting dan patut diutamakan. Jadilah SAHABAT bukan kawan. Bukan senang nak cari SAHABAT. Kawan memang ramai. Elakkan talam dua muka


<3 Bff <3
Alhamdulillah. Mampu jugak share dengan adik-adik semua. Saya bukanlah pelajar cemerlang namun sekadar ingin berkongsi tips yang sepatutnya diamalkan oleh pelajar matrikulasi untuk berjaya. insyaALLAH, dapat membantu. ALL THE BEST!

Jumpa lagi di lain entri.
Add on! ;-)







Thank you for reading. Wassalam.


5 comments:

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!