GENG KITO

Orang Nengok

January 15, 2015

Ceritera banjirku 4

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum dan selamat petang readers.

InsyaAllah, entri kali ini aku cuba ringkaskan.
p/s : Baca kisah banjir1, kisah banjir  2 dan kisah banjir 3 sebelum baca entri ini. Sebab takut tak faham.

Tarikh: 25 Disember 2014
Masa tu buat kami semua dah buntu. Dah la semua sehelai sepinggang. Lepas tu, terpisah pula dengan family masing-masing. Sempat juga share dan dengar cerita mangsa banjir yang lain. Memang benar, semua orang tak expect air akan naik setinggi itu dan naik pula secara mendadak. Macam-macam spekulasi aku dengar. Tapi tiada siapa yang mampu untuk memberi asbab yang benar. Dan kami juga sempat melihat bagaimana orang kampung sekitar kawasan tersebut masing-masing ingin menyelamatkan haiwan ternakan mereka (kebanyakan kucing dan ayam serama). Aku dapat rasakan kasih sayang mereka semua.

Kebetulan jiran aku berborak pula dengan satu keluarga ni. Isterinya datang dari Pasir Mas ke Bandar Baru Tanah Merah kerana ingin mengambil anaknya yang berusia 9 bulan (if I’m not mistaken). Anak dia stay dengan suami dia. Disebabkan tahu paras air akan meningkat dia sanggup datang bersama ayahnya, seorang adik llk berusia belasan tahun dan seorang adik perempuan berusia 10 tahun. Tahu tak macam mana dia datang sedangkan semua jalan dah tutup. Even, Pasir Mas pun banjir time tu. Dia park kete dia kat stesen keretapi Tanah Merah dan hanya berjalan kaki menggunakan laluan keretapi untuk ke Bandar Baru tanah Merah. Dipendekkan cerita, kami pun decide nak follow dia untuk balik ke keluarga kami yang berada di SMKDMPR1.

Tiada apa difikiran kami sepanjang perjalanan tersebut. Hanya ingat antara hidup dan mati sahaja. Jarak perjalanan lebih kurang 5-10 minit jika menggunakan kenderaan. Kalau tak silap aku ada la kot dalam 4-5 km. Kami memang hanya menggunakan laluan keretapi. Lagipun stesen keretapi Tanah Merah memang betul-betul berada di belakang SMKDMPR1 tu. Ada kawasan yang tiada langsung air naik, ada kawasan yang paras air sehingga buku lali (keadaan air tenang) dan ada juga kawasan yang paras air sehingga lutut (keadaan arus sangat deras).

Masa paras air sehingga buku lali tu, betapa banyaknya anak ular (xpasti ular apa. Tapi orang kata ular kapak) sepanjang lebih kurang 10cm dan lipan yang bewarna merah hitam (pelbagai saiz). Jujur, masa tu dalam kepala aku fikir mati. Sebab kalau kena bite, tiada siapa yang nak tolong dalam keadaan macam tu. Aku boleh nyatakan lebih dari 10 ekor. Kalau ada antara kami yang terlanggar rail tersebut, maka lagi banyak binatang-binatang bisa tu akan keluar. Korang mmesti tahu la kan, macam mana saiz batu kat rail keretaapi tu. Dah la adik aku Hanis tu g kerja pakai heel. Memang tambah lagi la masalahnya. Dia pegang je sandle dia dan kami bertiga akan tukar-tukar selipar sepanjang perjalanan. Kami akan tukar di kawasan yang arusnya deras sebab kalau yang takat buku lali tu konfem kena bite. Lagi parah, bila selipar jepun aku plak putus bila berjalan dalam arus yang deras. Huhhh!!! Memang masa tu rasa nak nangis je. Tapi disebabkan nak jumpa family, teruskan juga. Memang pada mulanya, akulah yang membantah cadangan untuk follow akak tu balik sebab dia dah maklum awal-awal halangan yang akan kami tempuhi.

Satu lagi pengalaman yang sangat menakutkan bagi aku sepanjang perjalanan tu, kami terpaksa melalui jejantas rail keretapi.. Ni gambarnya.




Tapi, masa kami lalu tu air baru je cecah jejantas tu. Tak de la air setinggi dalam gambar tu. Untuk pengetahuan, di bawah jejantas tu adalah sungai. Sebab tu dalam gambar tu korang nampak air deras. Macam tu lah keadaan derasnya air masa aku lalu. Sepanjang perjalanan kami, kami hanya nampak bumbung rumah dan tip pokok pisang sahaja. Allahuakbar. Allah Maha Besar. Dengan kekuasaanNya semua ini berlaku. Sebelum ni, aku tengok dalam tv, bila depan mata. Hanya Allah yang tahu.

Alhamdulillah, akhirnya kami sampai lebih kurang jam 4.00 petang. Bertolak lebih kurang jam 1.00 petang. Maksudnya 3 jam jugalah kami tempuh semua tu. Dan orang yang pertama aku nampak ialah abah aku yang berada di pintu belakang asrama sekolah tersebut. Apa lagi, aku jerit sekuat hati. Nak bagitahu kami selamat. Aku bersyukur juga sebab abah aku sempat ke pusat pemindahan banjir sebelum paras air melepasi kepalanya pada 24 Disember 2014 tu. Dia bersama 2 lagi jiran aku. Masa aku jerit tu, memang aku nangis. Semua orang yang ada kat situ pandang aku. Aku rasa survival sangat dan saat tu aku bersyukur sangat sebab ALLAH masih panjangkan umur kami semua. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Terima kasih ya ALLAH kerana bagi kami peluang.

Dalam perjalanan menuju ke kelas dimana penempatan keluargaku yang lain, alhamdulillah ada hamba ALLAH yang bagi kami 3 tin biskut untuk dikongsi bersama mangsa banjir lain. Terima kasih semua. Paras air di kawasan sekolah tersebut adalah paras pinggangku. Dimana level 1 sekolah tu memang tak boleh duduk dah. Semua mangsa banjir tinggal di level 2 dan 3 sekolah sahaja. Akhirnya, alhamdulillah kami semua jumpa keluarga masing-masing. Alhamdulillah.

Kalau nak diikutkan banyak lagi aku nak share tentang pengalaman aku. Banyak sangat. Dari sikap manusia yang ambil kesempatan, bagaimana kami survive tanpa air bersih dan mungkin juga ada sedikit sebab aku tahu mengapa ujian ini diturunkan kepada kami sehebat ni. Jika diizinkan ALLAH akan ada entri berikutnya tentang perkara-perkara tersebut. Suka juga aku nak kongsikan tips menghadapi banjir. Maksudnya kalau banjir apa nak kena buat. InsyaALLAH. Terima kasih kerana sudi membaca blog ini.

Wassalam.
#Prayforpantaitimur
#pray4mh370
#Alfatihahmh17
#Alfatihahqz8501


2 comments:

  1. sebak plak baca cerita dayah ni.. aween camne masa banjir tu? kesian dia.. huhu..
    tapi alhamdulillah semuanya selamat. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya Allah yang tahu perasaan dayah time tu. rasa mungkin dah tak hidup dah. dan dayah harap tu mimpi je. hakikatnya, realiti. aween alhamdulillah. nasib baik tak buat perangai. tapi lepas dia tengok rumah, nampak jugak dia sedih. mungkin dia faham sikit2. itulah, yang paling bersyukur, semua nyawa terselamat. itu yang paling penting.

      Delete

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!