GENG KITO

Orang Nengok

April 26, 2012

Insomnia- Am I??


Sebenarnya sedar dan xsedar aku dah tahu dah pon aku mngalami imsomnia..Cuma aku xpasti imsomnia aku tu tahap bagaimana.. Tadi pergi “date” ngn lecturer aku jap ditemani Fatin Syahirah (pencinta rama2)...Aku pon story mory la kat dia yg aku ni insomnia..Dia pon bg la tips ckit..Punyela smngat nk thu lagi..Aku pon mnx tolong “pak cik google” cari maklumat ckit2 ttg imsomnia ni…Dengan sukacitanya dimaklumkan, entry ini pon wujud…lets find..;-)




Insomnia adalah satu penyakit atau gejala yang menyebabkan kesukaran untuk tidur atau mengalami tidur yang berkualiti rendah..jangan kita fikir barang-barang je ad kualaiti tapi tidur tu pon harus ada kualiti yang baik (A++) ..tidur yang berkualiti tidak semestinya tidur dalam jangka masa yang panjang..tempoh tidur yang disyorkan oleh pakar kesihatan antara 6-8 jam satu hari..emm..agak2nya lebih atau kurang??=)

Beberapa fakta yang menarik bila aku baca bab insomnia ni ialah apa yang menyebabkan seseorang tu imsomnia…

  1. Waktu tidur yang tak teratur
  2. Tidur di siang hari
  3. Persekitaran tidur yang tak sesuai..cth:bising dan banyak cahaya
  4. Tidak melakukan senaman (*mmg tak..feel bad to me)
  5. Bila terjaga dari tidur tu, spend time plak kat atas katil..
  6. Menggunakan alat2 elektronik di atas katil .. cth: telefon bimbit, laptop (*bahaya)
  7.  Guna ubat-ubatan yang mengandungi alcohol atau dadah pon blh menyebabkan imsomnia…ye la..sbb waktu tdo dah x teratur..

Antara ketujuh2 yang aku senaraikan ni…no 7 tu je ak yang ak xamal..so, 85.7% telah menunjukkan mmg SAH aku insomnia…Macam mana pulak nak mengatasinya??

  1.  Banyakkan exercise…(*kalau g kelas naik moto je..mmg patut la..erkk)
  2.   Tidak makan hampir dengan waktu tidur
  3.  Rehatkan minda sebelum tidur..jangan tonton tv..Jangan terlalu berfikir masa nk tidur tu..
  4.  Memperbetulkan “biological clock” (*thu la bdak biologi!)..haha..”biological clock” ni ialah system aturan badan kita..badan kita pon sebenarnya diatur..dan system ini mengikut waktu yang telah kita praktikkan dalam kehidupan seharian kita…nak betulkan mcm mana ni??selalunya kalau kita tidur kol 3 pagi tapi cuba didik diri untuk tidur 12 tghmalam…mmg sukar buat pertama kali..sbb tu la elakkan ambil kaffein atau makan before tdo tu..amalkan utk beberapa hari, insyaALLAH ia akan berjaya.=)
  5.  Tidur dalam lingkungan yang nyaman...maksudnya jangan tidur di tempat yang bising, kotor.dengan kata lain..tdo d tempat yg selesa..=)
  6.  Jadikan katil hanya tempat untuk tidur…sbb kalau dah biasa guna untuk buat bnda lain, rasa nk tdo tu x akan datang.
  7.  Tidur dan bangun dalam tempoh yang teratur.
  8. Ambil wudhu’ sebelum tidur.. dan maafkan semua orang..;-)


biological clock of human



Oleh sebab I’m one of insomnia's patient ni..aku harap aku blh amalkan tips utk merawat insomnia ni..hehe..amin..Sleep well tonite..


Selamat beramal..wassalam~










2 comments:

  1. dayah, sy dulu lagi teruk tau insomnia.. tido kol 5-6.. nnti kol7-8 dah terjaga.. hari2 mcm tu.. setengah sem jugak la.. smpai ade thp sy xtdo 3 hari tp muka rileks je lagi.. balik umah cuti panjang baru elok balik.. huhu

    ReplyDelete
  2. bmbang gak ni sbb ada kawan2 cakap muka saya nmpak pucat..

    ReplyDelete

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!